Wednesday, February 24, 2010

~6 Anggapan Salah Terhadap Kucing~

Hari tu tgh blogwalking, jmp iklan ebook “KucingComel”.. trus bminat nak beli, then die bg free info ni.. so saje je paste kat sini untuk share ngan kawan2 len.. maybe ade yg da bace, tp takpela sape yg lom tbace pasal info ni, slmat membaca..:)

Antara anggapan salah terhadap kucing ialah :-

♥ Jika kucing membuang najis selain dari tempatnya, sapukan hidungnya pada najis itu 
Bukan sahaja ia adalah perbuatan yang kejam, malah ia tidak memberi apa-apa pengajaran kepada kucing itu selain daripada memberi stress kepadanya. Kucing yang ketakutan dan mengalami stress akan mengubah perilakunya lebih buruk daripada sedia ada. Memberi hukuman sebegini kepada kucing akan menyebabkan kucing mengaitkan hukuman dengan litter box itu dan akan terus menjauhinya

 
♥ Kucing boleh minum susu lembu 
Walaupun banyak kucing yang sukakannya, ia amat tidak digalakkan terutamanya kepada anak kucing dan kucing yang tua. Kucing tidak dapat menghadam laktosa (gula) yang terkandung dalam susu lembu dan ini akan menyebabkan perutnya meragam dan cirit-birit. Keadaan ini amat merbahaya kepada anak kucing kerana ia boleh menyebabkan risiko dehidrasi (kekeringan air) yang cepat. Kucing dewasa tidak memerlukan susu walaupun setitik. Jika kita masih mahu memberinya, kita perlu memberikan susu istimewa yang telah dirumus khas untuk kucing meminumnya.
♥ Kucing boleh makan ikan 
Tidak mengapa jika ianya adalah sekali-sekala tetapi tidak wajar dijadikan diet harian. Memberinya terlalu banyak ikan boleh membawa kepada penyakit Steatis yang berpunca daripada kekurangan Vitamin E. Kucing memerlukan taurine dalam dietnya dan ikan tidak ada sumber taurine yang mencukupi. Ikan yang terutamanya dari laut tercemar juga menyebabkan kucing berhadapan dengan risiko keracunan magnesium (begitu juga manusia).
♥ Kucing akan jadi malas jika dineuter atau spay 
Neuter akan mengelakkan populasi kucing menjadi tidak terkawal. Jika kita pergi ke pusat perlindungan, kita akan dapat melihat apa nasib yang berlaku ke atas kucing-kucing yang ketiadaan adopter. Kaedah ini juga sebenarnya memberi kesan yang baik kepada kesihatan kucing itu sendiri. Jika kucing kita mengalami berat badan badan berlebihan, kita perlu berjumpa dengan veterinari dan berbincang dengannya satu plan diet. Jangan sekali-kali meletakkan kucing kita dalam program diet tanpa kawal selia dari veterinari kerana ini boleh membawa kepada situasi yang mengancam nyawa yang dipanggil Hepatic Lipidosis.
♥ Kucing betina saya seharusnya mempunyai seekor anak sebelum dilakukan spay 
Tidak, adalah lebih baik melakukan spay sebelum umur 6 bulan untuk mengelakkannya mengandung. Risiko mendapat kanser payudara juga meningkat jika kucing tersebut telah pun mengandung pertama kalinya.
♥ Kucing berdengkur (purr) kerana dia gembira 
Memang benar kucing berdengkur kerana mereka gembira tetapi mereka juga melakukannya ketika dalam kesakitan. Kucing juga berdengkur ketika sedang melahirkan anak dan kadangkala ketika menghadapi saat kematian. Purring lebih merupakan sebagai menyatakan emosi berbanding mengucap kegembiraan.

cat info from www.kucingcomel.com

19 comments:

@fitridzulkifli said...

kuceng skrg da pandai2 kan.haha.






www.fitridzulkifli.blgospot.com

Amir said...

sian kucing aku..
ha3...

ahmadyusrie said...

very informative..
ade ke orang yg sapukan tahi kat idung kucing, ape pnye petua la..kejam tol, cube kalo ade orang sapu tahi kt hidung kita...tak patut kn?

KittyWorld said...

ahmadyusrie : ni bukan petua, ni slh anggap..maybe bukan sapu kot, cube letak hidung kat litter tu bg dorg kenal tmpat poo2 dorg, tp kucing skrg pndai2, skali dorg da poo2 kat litter tu, dorg mst cari litter tu lgi..:)

Rina Rossoneri said...

thanx 4 the info, esp y last skali

BuDakHutaN said...

wah...pakar kucing ni.. ahaks...meooow

Cikgu Khairul Arif said...

nak bela sangat kucing neh..cuma kalau ada penyakit mcm lelah tak leh a kan...t.t

Unknown said...

oo..baru tau xle kasi mkn ikan slalu..best r entry ni

pawaka19 said...

info yg menarik..nanti nak jg kucing.ikot tips ni

aNoZ said...

comel la kucing2 kat sini.. mcm mana boleh tau sifat2 ni semua? hebat. huhu

Jul's said...

thanks sha & ena. bagus info tuh. berguna sekurang2nya di masa2 yg perlu sbb kita salunyer x tau sbb ape & knp kucen jadik cam tuh. kdg2 menda2 cam tuh kita anggap xde pape sbb kita x tau pun sebenarnya tanda2 permulaan kepada perkara yg x baik.

btw, bape hengget ekk buku tu? :p

Nadiene said...

betul ke nie fakta,, yg 1st tue???

ui said...

comenye... :)

hidyr said...

uit..twein..

huhu..bagus2..ngee..

ey btol ke xleh kasi makan ikan meh??

lg 1 yg calit poo poo kat nose nose kucing tu kan...i pernah alami..kat kg i...byk kucing..then my aunt bgtau kat i...if xnak bg kucing ku poo poo anywhere..kena calit po po kat idung diorg..wkakakak....skali..lepas calit..nah amik kau..1 umah cat dia g poo poo..rasakan petua mu itu...wkakak..baru tau ngamuk2 kan...sendirik punya cr pasal...dah semua tempat cat tu berbau dia nye poo kan..so selamab je la g poo poo..huhuhu...

do visit my blog ye...

*eyh bercakap pasal ebook "kucing comel" tu..apakah? comel ke kucing tu??? mahal x??..n mcm mn???

KittyWorld said...

rossoneri : hehe,wc..sharing is caring rite..:)

BuDakHutaN : haha,mne ade..bese2 je..sy pun gune en google..:)

KaorU IchibaNa : kucing bahaya utk org lelah,bulu die byk..

ayshia nique mazlan : aah,jarang2 leh la..kitorg suke bg ayam rebus je kat anak bulus..:)

pawaka19 : nti klu ade info lagi,kitorg share..:)

KittyWorld said...

aNoZ : google2,jmp ebook kucing comel..:)

k.julia : btol2,kdg2 bende remeh je,tp kite tak tahu.. sha pun msih mgoogle lagi info2 len..harge die rm27

fid : tu fakta slh anggap, bese org slalu wat kat kucing mcm tu,tp sbnrnye slah, kucing dorg tahu katne tmpat dorg poo2,takyah letak najis pon dorg tahu katne.. ksian tol sape wat kucing camtu..:(

misscomot : hihi,tq..:)

KittyWorld said...

hidyr : haha,yeke..tula,kucing pun tahu jaga kbersihan jugak,takyah la letak najis kat hidung die,die tahu tmpat poo2 die..kalu die bau 1 tempat je, kat ctu jugak la die akan buang.. mcm kucing sy, dorg nak litter box dorg je,ajar poo2 dlm bilik air,taknak nye dorg..

ebook tu buku pasal pnjgaan kucing..leh tgk kat cni..
www.kucingcomel.com
:)

Unknown said...

sis thank for the info...ada lagi share yer i like

Anonymous said...

wow bes gle!!
nak taye leh??
kucing aku cepat semput la..
cmne eg..dia xske g klinik..asik hilang jek time nk bwak tuh..
lau kne kejar ngan kucing lain,tercungap2 dia..
pastu kucing sy pon salu tido bdengkur..tp kadang2 dia tipu jek pdhl xtido pon..ngeee...