Friday, March 12, 2010

~Tips mberi makanan kpd kucing~



Makanan untuk kucing adalah salah satu keperluan asas yang paling penting, perkara ini sepatutnya diuruskan oleh pemiliknya sendiri. Kita harus memberi makan kucing kesayangan dengan makanan yang paling berkhasiat supaya mereka dapat membesar dan hidup dengan baik, serta bebas daripada pelbagai penyakit. Seelok-eloknya, pastikan kucing anda tidak kehabisan air minuman.

Berikut adalah tip-tip yang boleh anda gunakan apabila memberikan makanan kepada kucing anda?
Jangan memberikan makanan yang mengandungi makanan berjagung sebagai bahan pemakanan
Elakkan memberi makanan yang berconation seperti hampir 50% daripada karbohidrat
Terlalu banyak makanan dengan bahan pengawet juga adalah amat-amat tidak digalakkan

Seterusnya, Apakah yang baik untuk kucing?
Ketahuilah asas-asas keperluan nurition untuk kucing anda. Ini termasuklah Protein dari daging, ikan, atau sumber untuk ternakan ayam dan itik, taurin, asid amino, lain-lain vitamin yang tertentu, mineral, enzim dan asid lemak. Akhir sekali, tentu sekali air.

Apakah kucing memerlukan karbohidrat?
Lazimnya, kucing tidak terlalu memerlukan karbohidrat seperti anda. Walaubagaimanpun, hal ini memang tidak dapat dielakan, jadi anda perlu memastikan karbohidratnya tidak mencapai atau melebihi 50 peratus dalam pengambilan pemakanan harianya. Salah satu tip yang terbaik adalah memberi makan kucing anda dengan makanan yang bervariasi atau beranika jenis dari semasa ke semasa agar kucing kesayangan anda tidak mudah menjadi bosan. Sekiranya, anda memberi makan dengan makanan yang sama sepanjang masa, ia akan membuatkan kucing anda kurang bernafsu untuk makan dan ini akan menyebabkan kekurangan jumlah nutrition pada kucing kesayangan anda itu.


Nikmatilah kehidupan yang riang bersama-sama kucing kesayangan anda

source from
www.kucingcomel.com

9 comments:

ParkAir said...

kalau bagi biskut timbang tu ok ke?

arnabcute said...

i love cat..but also hate it when they pee or poo everywhere..tensen!

Hello Kitty said...

biskut timbang?biskut ape?
whiskas timbang ke?

Hello Kitty said...

arnabcute : u have to train ur cat..:) mcm kucing sy,ajar poo2 kat litter,dorg tak pnah poo2 bsepah2..:)

RAIFANA said...

cane nk train kucing poo sis. ingt nk bela la. dulu kat kg derang poo lam semak jauh2 je dari umah. ni duk apartment. cane tuh...

Misz Pinkie Winkie said...

bagus info nie.
ada setengah cakap..kalo kita dah bagi makan berkhasiat.
vitamin tak perlu pon takpe.

Tihara said...

salam awak..bagus tip2 ni.and ape cerita mouse pad yg akak menang hari tu?..akak tak dapat pun..

Anonymous said...

en muaz punya kucin, apa yg en muaz makan dia pun makan, untun kucin en muaz, mcm2 dia dapat makan, roti canai, kfc, keropok lekor, roti kaye, udang masak sambal, daging masak kicap dll lain2, makanan kucin en muaz beli yg cap tesco punya, 1kg RM9.85. keh keh keh . . .

DEXT3RS said...

Aku beli makanan kucing jenama tesco.. 10kg.. tukar2 perisa.. sehari sekali bagi makan ikan rebus digaul dgn nasi.. kadang 3 kali sehari.. so makanan kucing tu bukan la main course dia.. makanan berminyak macam telur goreng boleh tak bagi dia makan ?