Monday, March 22, 2010

~Panduan memotong kuku kucing~


Cara memegang kucing

Tidak ada cara yang pasti untuk memegang kucing pada saat anda memotong kukunya. Yang penting kucing anda akan merasa nyaman dan meminimakan pergerakan kucing. Selain itu juga perlu diperhatikan reaksi kucing menggigit atau mencakar, sebaiknya posisi tangan kita pada saat memegang kaki kucing agak jauh dari jangkauan mulut kucing. Bisa juga memegang kucing dengan bantuan orang lain, agar kucing lebih mudah dikendalikan.


 
cara memegang kucing pada saat memotong kuku

   
cara memegang kucing pada saat memotong kuku

memotong kuku dengan bantuan orang lain

Memotong kuku 

1. Tekan telapak kaki kucing agar kuku muncul



cara menekan telapak kaki agar kuku muncul



2. Perhatikan batas kuku dengan daging di bawahnya (quick). Potong kuku dengan jarak sekitar 1 mm dari quick. Bila terlalu dekat, kucing akan terasa sakit.

Yang perlu diutamakan adalah posisi alat pemotong dengan kuku.  Alat2 pemotong berbeza cara penggunaannya. Prinsipnya kuku dipotong dari bawah ke atas (vertikal), bukan dari sudut sisi. Kemungkinan kuku pecah akan semakin besar bila dipotong dari sudut sisi.
 
cara memegang gunting tipe guillotine
 
memotong kuku dengan guillotine
 
memotong dengan gunting kuku biasa

3. Potong kuku satu persatu dengan hati-hati.

4. Jangan lupa memotong kuku “jempol”. Kukunya terletak lebih dekat pergelangan. Kuku “jempol” paling jarang dipakai menggaruk, sehingga biasanya lebih panjang dibandingkan kuku lainnya. Pada beberapa kasus yang kukunya jarang sekali dipotong, kuku “jempol” ini tumbuh melingkar dan menusuk kaki.

5. Normalnya kaki depan mempunyai 5 kuku dan 4 kuku pada kaki belakang. Beberapa kucing mempunyai jumlah jari yang berlebih yang disebut polidactyl. Kucing polidactyl bisa mempunyai 6 jari pada kaki depan.

6. Potong kuku dengan jarak agak jauh dari quick (+ 1 mm). Lebih baik memotong kuku sedikit-sedikit tetapi lebih sering dilakukan (1 atau 2 minggu sekali). Dari pada jarang, tetapi sekalinya dipotong, kuku dipotong pendek sekali hingga ke dekat quick.



5 comments:

KiD Learns tO FLy™ said...

kucim pom potong kuku..kalo manusia tak potong kuku..memang d larang memotong la haha

Misz Pinkie Winkie said...

kelmarin baru poting kuku dak2.
11 ekorsemuanya.
wat sorang2.....
kalo kucing2 otai memang kena slow berkaasih sayang.
kalo kitten nie..kita jerit sekalie ..diorang dah paham.

saya said...

wahhh...betol la cara yang guan tu tapi masalahnya kucing2 tu terlebih bijak pulak. saya pegang kaki & tangan dia pi gigit2 saya pulak. hehehe..sakit wooo... menggelejat je takmau dok diam. kadang2 la..kadang2 tu baik je la pulak. kene ikut mood dia kot??

~mrs azmi~ said...

kalau kat rumah ni bila mama pegang ketip kuku semua bertempiaran lari!!! memang haru biru nak potong kuku dorang

aank dimas said...

motong kucing kuku emang g bisa sembarangan ya. bisa-bisa kena daging dalam kuku, merawat kucing pun jangan sembarangan